Zakrývání pravdy o letu MH17

Posted by

Dne 17. července 2014 havarovalo letadlo letu MH17 malajsijských aerolinií poblíž města Torez na východní Ukrajině. Při havárii zahynulo všech 298 lidí na palubě. Během několika hodin se ve všech světových médiích objevilo vysvětlení jak zřejmě k havárii došlo. Proruští separatisté sestřelili malajsijský Boeing ruským protiletadlovým systémem BUK v domnění, že se jedná o ukrajinské vojenské letadlo An-26.  V následujících měsících skládali novináři a odborníci kousek po kousku pravděpodobný průběh událostí před osudným zřícením letu MH17. Vypočítali přesné místo startu rakety systému BUK, jeho cestu na a následně zpět z Ukrajinského území a dokonce i pravděpodobné viníky celé nešťastné události – ruské vojáky z 53. protiletadlové brigády. Dne 13. října, po více než roce od události se chystá nizozemská bezpečnostní rada zveřejnit výsledky vyšetřování. Očekává se potvrzení výše popsaného průběhu událostí i jejich viníků. V Rusku je ale celé neštěstí okolo letu MH17 popisováno zcela odlišně. Ruská média vychrlila řadu různých vysvětlení této události od teoreticky možných, až po naprosto absurdní konspirační teorie. Zde jsou ty nejznámější příklady toho jak ruská média o neštěstí (dez)informovala.

1. LifeNews otáčí o 180 stupňů

Krátce poté co let MH17 havaroval, hlasatelka na obrazovkách ruské televize LifeNews oznámila, že separatisté úspěšně sestřelili další ukrajinský An-26 (první An-26 byl sestřelen o tři dny dříve, 14. července). Televize popsala událost celkem podrobně, včetně toho, že letadlo bylo zasaženo raketou a že havarovalo u města Torez, které bylo pod kontrolou separatistů. Zpráva byla doprovázena videozáznamem černého dýmu stoupajícího z místa dopadu. Krátce na to se však ukázalo, že sestřelené letadlo nebylo vojenský Antonov. Jakmile vyšlo najevo že bylo sestřeleno civilní letadlo, stala se zajímavá věc: stejná hlasatelka, ve stejném modrém kostýmu se na obrazovku vrátila a oznámila, že není možné aby bylo MH17 sestřeleno separatisty, protože na to nemají ty správné zbraně – ti samí separatisté, kteří před minutami sestřelili neexistující An-26. O tomto „fantomu“, An-26, který byl údajně zasažen a sestřelen raketou separatistů už nebyla další zmínka. Přesto si kuriózně můžete stále přečíst původní příběh o sestřelení An-26 na internetových stránkách LifeNews a tiskové agentury  TASS.

2. Ruský Kanál 1 ukazuje trapnou fotomontáž

MH17 SU-25

Jedním z nejpopulárnějších ruských vysvětlení bylo, že ukrajinský bitevník Su-25 sestřelil MH17. Hlavním problémem tohoto tvrzení, kromě absence jakýchkoliv důkazů je to, že je to fyzicky nemožné. Su-25 není určen k boji vzduch – vzduch, ale jako bitevník slouží k letecké podpoře pozemních jednotek. Dalším důležitým faktem je, že jeho dostup je pouhých 7 000 m, zatímco MH17 bylo sestřeleno v nadmořské výšce více než 10 000 metrů. Šéfkonstruktér SU-25, Vladimir Babak, dokonce se na veřejnosti výslovně uvedl, že „Su-25 by mohlo zaútočit na Boeing ve výšce tří nebo čtyř tisíc metrů, ale nemůže sestřelit letadlo letící v nadmořské výšce 10 500 metrů. Jsem přesvědčen, že veškerá obvinění ze zapojení Su-25 do této tragédie jsou pokusem zakrýt stopy. Nedokážu to vysvětlit jiným způsobem.“ Dne 14. listopadu 2014, v televizním pořadu „Ondako“ odhalil jeho moderátor Michail Leontyev „senzační“ satelitní snímek ukrajinské stíhačky – jak Leontyev mylně uváděl MiG-29, při odpálení rakety na MH17. Samolibě naznačil, že tento obrázek rozbije teorii Buk a bude Putinovým jasným trumfem na summitu G20 v Austrálii. Leontyev ještě ironicky prohlásil, že: „Pokud byste chtěli něco takového zfalšovat, museli byste být mnohem většími profesionály a ne mít jen přístup k tomuto druhu informací“ Téměř okamžitě označili ruští blogeři „Satelitní snímek“ jako směšný amatérský padělek. Vzájemné měřítko letounů bylo nesprávné, mapa oblasti, včetně unikátně tvarovaného mraku, byla stažena z Google Earth – z 28. srpna 2012. Asi nejabsurdnější byl obraz samotného Boeingu, který se po zadání hesla „pohled na Boeing shora“ objevil na prvním místě vyhledávače Google. To jen potvrzovalo, že byla fotomontáž zcela amatérská. Na internetu pokračovalo zesměšňování této fotomontáže, například nahrazením Boeingu nacistickým UFO a označováním screenshotů z PC her jako „nepopiratelný důkaz.“ BuzzFeed podařilo udělat rozhovor s Georgem Biltem, mužem, který předal obraz na RUE – Ruský Svaz Techniků, který ho označil za pravý. Bilt potvrdil, že našel fotografii v nějakém on-line fóru, ale byl šokován když ho viděl v živém televizním vysílání. „Ti chlapi jsou buď zoufalí nebo zcela neprofesionální,“ řekl. Když byl Leontyev dotazován na svá absurdní vystoupení v pořadu „Odnako“, označil své kritiky „bestie“, a začal rychle couvat, „Nikdy jsem netvrdil, že to něco dokazuje. Nechceme dokazovat, jen jsme vyprávěli příběh. Odborníci jsou ti, kteří by měli něco dokázat.“ Pokud jde o ty odborníky, komentář šéfa RUE Vladimíra Saulyanova by vám měl sdělit vše, co potřebujete vědět o jejich úrovni profesionality. „Jak bychom to mohli zkontrolovat? Přišel to k nám z Internetu.“

3. Komsomolskaja Pravda: Byl to pokus o atentát na Putina

S ještě divočejší konspirační teorií přišel bulvární deník Komsomolskaja Pravda. Podle něj dostal tehdejší guvernér regionu Dněpropetrovsk Ihor Kolomojskyj zprávu, že Putinovo letadlo poletí přes Ukrajinu na cestě z Latinské Ameriky. Kolomojskij pak prý nařídil Dmitro Yakasutsovi pilotu Su-25, aby letadlo sestřelil – zavraždil Putina. Nešikovný pilot si prý spletl MH17 s Putinovým prezidentským strojem pro jejich podobnou siluetu a zbarvení. Poté co bylo letadlo sestřeleno, Yakasuts zmizel do Dubaje, spolu s Dněpropetrovskou řídící letového provozu Annou Petrenko. Tato teorie podivně předpokládá, že guvernér Kolomojskij měl přístup k plánům Putinovy cesty a pravomoc k velení ukrajinských ozbrojených sil. Jména Petrenko a Yakatsuts se neobjeví na žádných oficiálních stránkách než na těch, které citují tento příběh.

4. Rusko obviňuje 24 ukrajinských řídících letového provozu z úmyslného přesměrování MH17

Den po havárii kanál Russia 24 tvrdil, že ukrajinští řídící letového provozu donutili MH17 vybočit ze své normální letové trasy pro nespecifikované hanebné důvody a že celý svět nyní očekává odpovědi od Kyjeva. Zprávy také tvrdily, že je běžnou praxí uzavřít veškerý letecký provoz nad válečnými zónami. Ve stejný den malajsijský ministr dopravy Liow Tiong Lai jednoznačně uvedl, že let MH17 byl na schválené letové trase používané i jinými leteckými společnostmi a neobdržel „žádné last-minute instrukce“ změnit kurz. A konec konců, tvrzení kanálu Russia 24, že letecká doprava je vždy ve válečných zónách uzavřena je velmi nepřesné. Nevydají-li letecké úřady zvláštní upozornění (NOTAM), letecká doprava pokračuje jako obvykle i ve válečných oblastech. V případě Ukrajiny, poslední NOTAM zvýšilo minimální povolenou výšku přes celou zemi až na 9800 metrů (32,000 ft) a let MH17 letěl nad tímto minimem. Je jisté, že tragédie letu MH17 volá po přísnějších úpravách těchto pravidel a je otázkou zda Ukrajina neměla zcela uzavřít svůj vzdušný prostor na základě informací, které měla k dispozici.

5. Příběh Carlose, tajemného řídícího letového provozu

Carlos

Jistý „Carlos“ který prohlašoval, že je španělský dispečer letového provozu se sídlem v Kyjevě nabídl příběh, popisující jak událostem došlo. Podle něj ne jeden, ale dva ukrajinské letouny stíhaly MH17. Carlos, který zřejmě žije v rychle se rozvíjejícím akčním filmu sledoval jak se hon na Boeing vyvíjí, zatímco vojáci prý obsazovali jeho řídící věž. Carlos se rozhodl podělit se o svůj senzační příběh v sérii sporadických tweetů. Jeho akční příběh rychle zachytila a publikovala ruská agentura TASS. A jak jste možná uhodli, ukázalo se že řídící letového provozu Carlos je fiktivní postava. Novinář Matthew Bennett ze Spanish Report příběh předal španělskému velvyslanectví v Kyjevě. Mluvčí velvyslanectví potvrdil, že Carlos byl v rámci poměrně malé španělské komunity známý a že na svém Twitter účtu už předtím zveřejňoval nepodložená a přehnaná prohlášení . Kromě toho novináři poukázali na to, že podle ukrajinského práva musí být všichni řídící letového provozu v zemi ukrajinští občané. A to bylo naposled, co jsme o Carlosovi slyšeli. Televizní stanice RT (dříve Russia Today), která původně také zveřejňovala Carlosův příběh, od té doby aktualizovala článek konstatováním, že jeho Twitter účet byl shledán falešným a byl odstraněn.

12
Loading Facebook Comments ...